Friday, March 18, 2011

taman sayur ku....

Salam,
Harapnyer kita semua bertambah ceria n semoga dilimpahkan keberkatan hidup kita untuk hari ini dan seterusnyer amin...

seperti yg tertera kt title di atas tu, so hari ni aku nk ler share sikit bab sayur2 aku tu...alkisahnyer, nk beli sayur2 kt sini mahal sikit ler kan...tp yg benor2 nyer aku nie malas nk kuar semata2 nk beli tomato ker, cili ker kan...walaupun aku dh de lesen kt sini tp tu lah...kalo dah malas tu , malas le jawabnyer kan..hahaha...so tercetus ler idea tok mengasah bakat menanam nie plak...dah lama tinggalkan..dulu2 masa kt sekolah amik aliran pertanian...jadinyer inilah masanyer tok asah semula bakat terpendam tu kan..so tiap kali kuar tu beli ler sebungkus tanah...yg 50literr tu yerk...aku rasa de lah kot kt 200liter tanah kot yg aku dh beli nie..hahahah...pastu dok beli ler benih2 yg aku rasa cam best jerk nak tanam...kikiki....

pastu plak pasu2 kt sini, sikit ler punyer mahal...so aku recyle ler apa yg ada..n cari jugak lah besen2 yg murah tu tok aku capaikan hasrat aku nk menanam nie...hehehe...mula2 ingat hubby marah, tp alhamulillah dia pun seronok jugak...heheeh...sikit2 aku tanam...mula2 aku tanam tomato...pastu aku tanam daun bawang..biller dh semakin membiak aku lebarkan lagi kawasan jajahan aku dgn menanam , lengkuas, serai, cili, keledek...pe lg erk...erm...terung panjang, daun coriender n bayam yg latest...heheh....halia pun ade jugak...cuma kunyit jerk tk nampak2 lg hasilnyer...erm....tkper, lama2 nnti ade ler tu....sabar2...

pastu la ni dok tunggu member balik dr msia...de ar kirim kat dia anak pokok pandan n kantan...insya allah, kalo ade, pun aku nk tanam jugak...hehehe....seronok wat benda2 nie...nk2 kalo dh dapat hasil kan...cam daun bawang, dh byk kali jugak lah aku harvest...hehehe...pastu balik msia ni nnti aku nk minta kt mak aku benih kucai, kacang panjang, cekur dan yg sewaktu dgnnyer...kikikik.....

Sekali panjang le plak aku taip nie...heheh...korang layan ler gambau2 nie erk...
adusss...aku tau ler h/phone aku nie murah, dr td tk leh nk upload plak....geram btol ler..jap erk...jap...aku cuba lg...



 pokok serai.....

 ni plak pokok cili besar yerk...cili api tk tanam lg...

 anak pokok bayam....

  nk bgtau yg pokok cili aku nie dah berbunga...

 nk bgtau jugak yg tomato aku pun dh berbuah...hahaha....
 lengkuas...ooooo..lengkuas....
 nengok tu...bunga cili....


lg pokok tomato....

So, cukup lah tu kot....nnti2 kita sambung lg...jga diri hiasi peribadi...semoga kita semua dipanjangkan umur n dimurahkan rezeki, amin...
wassalam...

3 comments:

  1. Aton...Assalamualaikumwbh.....hai...nge duk dekat je kita tapi cam jauh gak...hik3!! Ayu busy bebenor ngan thesis n masak la....tgh collect online data dari smaples.....

    Rajin nye menanam....:0 gud...sunnah rasulullah tu....kene mananam....hik3...even Ayu tak buat pun, mmm sbb dah tahu bila 2 bulan tak der tu...xdak org dan jage....mmmkalu nak simpan kan....ayu selalu frozenkan bunga kantan & daun kesom....

    Last weekend beli kat shoprite....tp harga brg shoprite bukan semua murah....a bit expensive...

    Selalu Ayu shop kat ct center or landmark..jika yg last minute tu, bedal kat al miera or lulu je.....:)

    ReplyDelete
  2. salam, ayu, btol ler...rasa dekat dh tp payahnyer nk bersua muka...hehehe...insya allah, ade masa nnti kita jumpa...biller balik msia?...pastu balik sini semula biller?

    menanam tu bukan apa, ade masa sikit2 tu, wat ler...ni pun tgh dok pening balik sebln nie sapa lah nk siram...lom ada idea lg nie...

    nk call ayu asyik tk tercall call pun...nk tanyer something...hehehe....nnti2 ler, kalo berkesempatan aton call..

    hubby tk suka g shoprite tu, mmg mahal pun brg2 dia...kita org kalo g pun tok beli brg2 dapur ni, lulu or al meera tu jer...tp kadang2 kalo g care4 pun terbeli jugak..kikiki....biasa2 mmg 2 tempat tu lah...

    ok lah, nnti2 kita sambung semula yerk, take care..wassalam...

    ReplyDelete